Driving pressure


De driving pressure is het verschil in (alveolaire) druk tussen inspiratie en expiratie.

Het teugvolume in verhouding tot de functionele residu capaciteit en hiermee een weergave van de dynamische belasting van de longen.

Drukverschil tussen plateaudruk en PEEP kan mogelijk ook gebruikt worden om de beademing bij ARDS in te stellen.

Driving pressure < 15 cmH20 is sterk geassocieerd met een lagere mortaliteit bij ARDS.

Driving pressure is uitsluitend te gebruiken bij patiënten zonder spontane ademactiviteit. Dus alleen bij de gecontroleerde beademingsvormen, bijvoorbeeld Pressure control of volume control.

 

De driving pressure wordt berekend door de eind-inspiratoire plateaudruk (zie afbeelding) te verminderen met totale PEEP.(DP = Pplat – PEEP totaal)

Driving pressure bij spontane beademing = tidal volume/compliance.

Of Pplat – PEEP, Pplat.

 

Om de driving pressure te meten voer je eerst een inpiratory hold manoeuvre uit om de plateau druk te meten.

Vervolgens dient er een expiratoire hold van 5-10 seconden gegeven te worden om de totale PEEP te meten.

 

De driving pressure wordt berekent als plateaudruk – totale PEEP


Bron: